Utánfutó blog

Utánfutó blog

Heni, Jenni, Mesi, Soma, Luca és Bence az Utánfutók! Ezen a blogon a futásról írnak és arról, miért jó a sport még egyetemistaként is.

Mi vagyunk az Utánfutók

Utánfutók a Facebookon is

  

Elméleti munka: futás alkoholos befolyásoltság alatt

2012.08.26. 08:43 almás süti

Kitaláltam, hogy írni kéne az alkohol futásra gyakorolt hatásáról. Sokan írtak már arról, köztük én is, hogy milyen lelki állapot, milyen szellemi felkészülés kell ahhoz, hogy az ember jól fusson. Most megnézzük a számok szemszögéből is a dolgokat!

Többen a NIKE Futóklubból feláldoztuk magunk a tudomány oltárán, és a 400 méteres körök előtt lehúzunk egy felest. Bár végül különböző okok miatt nem jött össze a társaság, közben arra is rájöttem, hogy a koncepció is rossz (benne lesz a mérésekben az alkohol nélkül is jelentkező fáradság, így az adatokból nem lehet reális következtetést leszűrni).

A következőre módosítottam mérésemet: futok 5 db 400 méteres karikát, köztük 5 perc pihenővel, természetesen szigorúan alkohol nélkül. Ezek lesznek a kontroll adatok. Másnap, 24 óra elteltével, feltehetőleg ugyanolyan testi állapotban, elkezdek inni. Lehúzok egy feles, amit egy 5 perces pihenő követ, majd a pihenő elteltével lefutom a 400 méteres távot. Beérkezéskor lehúzom a 2. felesem, 5 perces pihenő és már futok is tovább egészen öt körig.

Feltehetőleg a 24 óra pihenés elég volt ahhoz, hogy azonos adottságokkal induljak neki mindkét mérésnek, így a fáradtság mindkét adatsorban azonos mértékben szól bele. A relatív mérésnek hála, megkaphattam az alkohol hatását a teljesítményemre.

Szerdán, a szokásos futás alkalmával elvégeztem a kontroll körök mérését, majd másnap elkezdtem inni gyümölcslevet a fent leírt módon. (A pálinka is gyümölcslé.) A kíváncsiságom a következő adatsorhoz vezetett:

Mindkét adatsorra illesztettem egy másodfokú görbét. Ezt azért tettem meg, hogy ti is lássátok, az alkohol hatása nem lineáris a teljesítményre. De ezt jobban szemlélteti az az ábra, melyen a százalékos eltérést vizsgálom a kontroll körök megfelelő futama, a piás körök megfelelő futama között.

Látható, hogy egy feles még szinte semmilyen hatással nem volt, hisz még ideje sem volt felszívódnia. De a második futásban az alkohol már jelentős, 12%-os eltérést eredményezett, hisz az első futás után hihetetlenül felgyorsul az ember anyagcseréje, hatott az alkohol. A továbbiakban a romlás nő, de egyre kisebb mértékben, egészen a 4. feles elfogyasztása és a 4. köröm lefutásáig. Ezek után azonban – ahogy az ábrán is látszik – egyre nagyobb mértékben nő a romlás. Feltehetőleg ez volt az a pont, amikor is a vérembe annyi alkohol kerül már, hogy kihatott a mozgáskoordinációmra is. Az össze-vissza futással nem lehet jó időt futni.

Összességében elmondható, hogy csekély alkohol nincs hatással az időeredményeinkre, vannak, akik állítják, hogy jobban futnak tőle. Ami viszont biztos: részegen jelentősen romlik a teljesítményünk. Tehát ne higgyük egy átmulatott éjszaka után hazaérve, ha valamiért futásra kényszerültünk, hogy "jujj de gyors voltam!” Én is ezt éreztem az utolsó köröm futástánál, és nézzétek az időmet. Részegen még egy Tarr Béla film is rövidnek tűnhet.

Címkék: tudomány alkohol elmélet grafikon

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása